Oppdatering i svindelsaken: En frustrerende stillstand hos Facebook, Shopify og Tucows

Etter at vi i Pippei AS ble utsatt for identitetstyveri og oppdaget en falsk nettbutikk som utga seg for å være oss, har vi brukt mye tid på å rapportere og dokumentere forholdet til relevante aktører. Responsen så langt, når det kommer til det siste tilfellet, har dessverre vært lite oppløftende.

Facebook: Fullstendig taushet

Vi har sendt gjentatte rapporter til Facebook, både på nettside, innlegg og annonser knyttet til den falske butikken. Alle rapportene har blitt avvist, tilsynelatende uten at noen faktisk har vurdert dem i lys av at dette gjelder svindel. Det er skuffende at en plattform med så stor rekkevidde ikke tar et tydeligere ansvar for å stoppe kriminell virksomhet som skjer rett foran øynene deres.

Shopify: Overser det viktigste

I natt mottok vi svar fra Shopify sitt juridiske team. Svaret handlet utelukkende om krenkelse av intellektuelle rettigheter, og ba oss sende inn DMCA- eller varemerke-klage. Det er for så vidt greit – men det mest alvorlige i saken ble ikke nevnt i det hele tatt: at noen utgir seg for å være et ekte, registrert norsk selskap og svindler folk for penger.

At Shopify tidligere har stengt ned den forrige falske nettbutikken (pippeimote.com) etter vår rapport, burde være nok bevis på at vi snakker sant. Nå gjentar historien seg, og vi forventer at Shopify handler raskt igjen.

Tucows: Ikke et pip

Vi kontaktet også Tucows, som er domeneleverandøren til den falske nettbutikken. E-posten ble sendt allerede forrige onsdag, og vi har fremdeles ikke hørt et eneste ord. En stillhet som i seg selv er urovekkende, når man tenker på alvoret i saken. Dette står i sterk kontrast til responstiden fra leverandøren av det forrige domenet; NameCheap stengte ned domenet innen halvannet døgn fra vi tok kontakt.

Midt oppi alt

Det som gjør dette ekstra krevende, er at vi står midt i en tidkrevende og viktig oppbygging av Pippei AS som nettbutikk og selskap. I tillegg har vi to små barn, og hverdagen går sin vante gang med alt det innebærer. Å måtte bruke tid og energi på å kjempe mot en svindelsak – som egentlig burde vært stoppet raskt av aktører med ansvar – er rett og slett utmattende.

Vi gir oss ikke

I dag har vi sendt en ny, tydelig e-post til legal@shopify.com hvor vi krever at de vurderer saken ut fra det den faktisk handler om: svindel og misbruk av vår identitet. Vi kommer ikke til å la dette ligge før siden er tatt ned.

Vi takker dere som har kontaktet oss, delt informasjon og bidratt til å spre advarsler. Sammen står vi sterkere mot de som utnytter tillit for egen vinning.

Har du tips, erfaringer eller selv blitt svindlet? Send oss gjerne en e-post på post@pippei.no

 

/ Knut Vestrum
Pippei AS

 

RELATED ARTICLES

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres