Vi ble rammet av ID-tyveri - her er en oppsummering

Tidligere i år ble Pippei AS utsatt for ID-tyveri. En ukjent aktør stjal vårt firmanavn, organisasjonsnummer og adresse, og brukte dette til å sette opp en falsk nettbutikk kalt pippeimote.com.

Svindlerne laget en bakgrunnshistorie for butikken som kunne ligne litt på vår – men produktene de solgte (vesker, klær og tilbehør) hadde ingenting å gjøre med det vi driver med.

Hvordan vi oppdaget det

Vi oppdaget svindelen selv i forbindelse med at vi registrerte vår virksomhet på Trustpilot.
Kort tid etter at vi registrerte vår egen profil, mottok vi en negativ anmeldelse fra en person som trodde vi stod bak svindelbutikken.
Dette gjorde oss raskt oppmerksomme på at noen misbrukte navnet vårt.

Vi tok umiddelbart grep ved å varsle relevante aktører – først og fremst domeneleverandøren, for å få stoppet nettsiden, og Shopify, som var plattformen svindlerne brukte til å sette opp nettbutikken og forsøke å gjennomføre salg av fiktive varer.
Kort tid etter ble nettsiden tatt ned.

Imidlertid dukket svindlerne raskt opp igjen med en ny side, pippei-mote.com. Vi oppdaget dette umiddelbart og satte i gang samme prosess som tidligere, ved å kontakte både domeneleverandøren og Shopify. Denne gangen tok det imidlertid nesten to uker før nettsiden ble stengt ned, og først etter gjentatte henvendelser fra oss.

Eikerbladet og Drammens Tidende har omtalt saken

Eikerbladet har nylig publisert en artikkel om hendelsen, der de beskriver hvordan vi oppdaget ID-tyveriet og hvordan vi håndterte situasjonen. Kort tid etter ble saken også publisert av Drammens Tidende. Vi setter stor pris på at lokalavisene løfter frem denne typen saker, slik at flere blir oppmerksomme på farene ved falske nettbutikker og ID-misbruk.

Skjermbilde av nyhetsartikkel

Hva betyr dette?

Denne typen ID-tyveri skjer dessverre fra tid til annen, spesielt mot små og mellomstore bedrifter som er i oppstart eller vekst.
Ved å bruke ekte firmanavn og organisasjonsnummer forsøker svindlerne å fremstå troverdige overfor forbrukere.

I vårt tilfelle var det forbrukerne som var målet for svindelen – ikke oss direkte – og vi valgte derfor ikke å anmelde forholdet til politiet.
Det er de som eventuelt er blitt svindlet som må anmelde, for å få saken riktig behandlet.

Hva gjør vi videre?

Vi har tatt lærdom av hendelsen og jobber videre med å beskytte merkevaren vår, samtidig som vi fokuserer på å bygge en trygg, ærlig og transparent virksomhet for våre kunder.

Vi minner om at vår eneste offisielle nettbutikk er pippei.no.

Takk for støtten

Vi vil gjerne takke alle som har vist oss støtte og forståelse.
Dette motiverer oss til å fortsette arbeidet med å skape trygge, kvalitetsbevisste produkter for små og store.

💛 Henriette & Knut

RELATED ARTICLES

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket *

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de publiseres