Vi som driver Pippei AS er en liten familiebedrift med store ambisjoner – men også med veldig begrensede ressurser. Hver eneste kunde betyr noe. Hver eneste anmeldelse påvirker hvordan nye kunder ser oss. Og derfor føles det ekstra urettferdig når noen skriver noe om oss som rett og slett ikke stemmer.
For kort tid siden fikk vi en 1-stjerners anmeldelse på Trustpilot fra en person som hevder å ha mottatt en gave kjøpt fra oss, at produktet var defekt, og at vi skal ha nektet å hjelpe – til tross for at hun visstnok har sendt oss e-poster og bilder som bevis.
Men det stemmer ikke. Vi har aldri hatt noe kundeforhold til denne personen. Ikke noe kjøp. Ikke noe kundeservice-sak. Ikke én eneste henvendelse.
Hva som faktisk skjedde
Vi tok anmeldelsen på alvor, som vi gjør med all tilbakemelding. Vi gikk gjennom hele kunderegisteret vårt, e-poster, ordrelogg og chatteverktøy. Vi fant ingenting.
Deretter brukte vi funksjonen “Request more information” gjennom Trustpilot. Under et døgn senere fikk vi tilsendt det som skal være fullt navn, telefonnummer, e-postadresse og et ordrenummer – #39.
Vi søkte på alle opplysningene vi fikk – og igjen: Ingen treff. Vi har aldri mottatt noen henvendelse fra denne personen, og ordrenummeret stemmer ikke engang med vår nummerserie. Vi startet på #1000 da vi åpnet i april 2025.
Vi fulgte likevel opp, og sendte en e-post til adressen som ble oppgitt – med konkrete spørsmål: Hva er det som skal være kjøpt? Hvilken nettbutikk ble det kjøpt fra? Hva er dokumentasjonen? Vi har ikke fått svar på noe av det.
Anmeldelser har stor makt – spesielt for små aktører
Når man kaller noen for “svindel” offentlig, uten dokumentasjon og uten at det i det hele tatt har vært et kjøp, så går det langt utover det som er greit. For en liten aktør som oss, har dette ikke bare en følelsesmessig slagside – det har helt konkrete konsekvenser:
-
Potensielle kunder snur i døra når de ser én eneste slik anmeldelse
-
Google rangerer oss lavere i søkeresultatene, noe som gjør at vi får færre besøk
-
Vi må bruke mer penger vi egentlig ikke har på betalt synlighet i søkemotorene – bare for å prøve å kompensere for skaden
-
Vi må bruke tid vi ikke har på å følge opp anmeldelsen, politianmelde og kommunisere med Trustpilot
-
Og vi blir nødt til å bruke sårt tiltrengte penger på juridisk bistand, i stedet for å investere i lager, produkter eller utvikling
For en stor kjede hadde kanskje dette bare vært støy. For oss som jobber med dette på kveldstid, etter legging og mellom mating og barnepass – så er det mer enn bare et irritasjonsmoment. Det bremser utviklingen vår.
Vi står støtt – og vi sier ifra
Vi prøver ikke å skjule oss bak noe. Hvis vi gjør feil, så skal vi si unnskyld og rette opp. Men vi har ikke gjort noe feil her. Og vi kan ikke la noen publisere usanne påstander uten å svare.
Vi har:
-
Flagget anmeldelsen til Trustpilot
-
Dokumentert at det ikke finnes noe faktisk kjøp
-
Bedt anmelderen dokumentere påstandene – uten svar
-
Informert Trustpilot om at anmeldelsen bryter norsk lov
-
Gitt beskjed om at saken vil bli fulgt opp rettslig
Og nei – det er ikke bare å “rapportere og få det fjernet”
Mange tenker kanskje at det bare er å trykke “Rapporter” og så blir problemet løst. Slik fungerer det dessverre ikke i praksis.
Trustpilot har vist seg å være svært lite samarbeidsvillige i denne saken, som med mange andres – til tross for at anmeldelsen strider mot deres egne retningslinjer, og vi har dokumentert at det aldri har vært noe kjøp. Når vi rapporterer, får vi standardsvar. Når vi ber om handling, blir saken sendt til “automatisert vurdering”. Når vi ber om hjelp, får vi høre at anmeldelsen må bli stående – selv når vi beviser at det ikke finnes noen relasjon mellom anmelder og oss.
Det gjør at det ikke bare er urettferdig – det blir også ekstremt tid- og ressurskrevende for en liten bedrift å få rettet opp skaden. Man får ikke bare en falsk anmeldelse hengende over seg, men må i tillegg bruke tid på å dokumentere, purre og skrive e-poster i ukevis, ofte uten å nå frem.
Trustpilot skriver på sine egne sider: "There’s no place for fake reviews on Trustpilot. Where we detect fake reviews, we’ll remove them and take action."
Vi har nå forelagt for Trustpilot egne skjermbilder fra nettbutikkens system (Shopify) som beviser at anmeldelsen er falsk og vi har også sendt inn skriftlig bekreftelse fra Shopify support hvor de bekrefter at vi snakker sant. Trustpilot velger foreløpig å likevel ikke fjerne anmeldelsen og begrunner dette med at de ikke kan se at anmeldelsen bryter med deres retningslinjer, utrolig nok.
Derfor deler vi dette
Vi tror på åpenhet. Vi tror også på at folk flest ser forskjell på ærlige tilbakemeldinger og grunnløse anklager. Vi deler dette fordi vi vil vise hva som faktisk har skjedd – og fordi vi vet at mange småbedrifter opplever det samme, men kanskje ikke tør å si ifra.
Vi har respekt for kundenes rett til å dele sine opplevelser. Men det må bygge på noe som faktisk har skjedd. Når det ikke foreligger noe kjøp, ingen kontakt, og heller ingen dokumentasjon – da er det ikke en dårlig erfaring. Da er det ren oppdiktning.
Og det sier vi tydelig ifra om.
Hvem står egentlig bak?
Vi har naturligvis stilt oss spørsmålet: Hvem er det som skriver en så detaljert, men helt oppdiktet anmeldelse av en bedrift de aldri har handlet fra?
Det finnes i utgangspunktet to mulige forklaringer vi har vurdert.
Den ene var at dette kunne være en av de som ble lurt av svindelnettbutikkene som i slutten av mars og starten av april misbrukte vårt navn, før vi rakk å lansere pippei.no. Nettsider som pippeimote.com og pippei-mote.com utga seg for å være oss, og svindlet folk for penger uten å sende varer. Vi ble utsatt for ID-tyveri, og dette ble omtalt både i Eikerbladet og Drammens Tidende.
Men etter å ha gått gjennom all dokumentasjon vi har fra den perioden – inkludert korrespondanse med svindelofre – ser vi at ordrenumrene i disse tilfellene hadde lange tallrekker som endte med “NO” (f.eks. 10285049125NO). Anmelderen oppga i stedet et kort ordrenummer: #39 – som både bryter fullstendig med mønsteret fra svindelbutikkene, og som er teknisk umulig i vårt system (som startet på #1000 i april 2025). Samtidig hevder vedkommende å ha mottatt varer, noe som heller ikke stemmer med hvordan svindlerne opererte.
Vi mener derfor at dette sannsynligvis ikke er en misforståelse fra en svindelrammet person. Da gjenstår et annet – og kanskje mer realistisk – alternativ:
At dette er et målrettet forsøk på å skade oss, og at noen står bak som har noe å tjene på at vi svekkes.
Det kan være en konkurrent. Det kan være noen som har fått hjelp av andre til å skrive og publisere anmeldelsen på deres vegne. I dagens digitale virkelighet er det dessverre enkelt å bruke anonyme kontoer, falske e-poster og VPN-tjenester til å gjennomføre denne typen angrep – særlig mot små aktører som ikke har egne juridiske avdelinger.
Vi har ingen konkrete bevis for hvem som står bak, men sannsynligheten for at dette er tilfeldig er svært lav. Det er rett og slett lite trolig at en helt tilfeldig person – uten relasjon, uten tidligere kontakt, uten grunn – plutselig finner pippei.no, dikter opp en detaljert kjøpshistorie og legger ut en alvorlig offentlig anklage.
Vi håper derfor at en eventuell politietterforskning kan bidra til å avdekke hvem som faktisk står bak, og om det finnes en større sammenheng bak angrepet.
Når vi varsler anmeldelse, trues vi tilbake
Etter at vi informerte anmelderen om at vi vurderer politianmeldelse for de falske påstandene, fikk vi til svar at de vil politianmelde oss tilbake hvis vi gjør det. Det er ganske oppsiktsvekkende.
Vi synes det er merkelig at man først hevder å ha blitt utsatt for svindel, men ikke politianmelder det – og at man i stedet truer med motsøksmål dersom den som blir falskt anklaget ønsker å forsvare seg rettslig. Det gir lite mening, og styrker inntrykket vårt av at dette ikke handler om en reell feil, men noe helt annet.
Tusen takk til dere som har støttet oss
Vi vil også benytte anledningen til å si tusen takk til dere som faktisk har handlet hos oss – og som i etterkant har tatt dere tid til å legge igjen en ærlig og ekte anmeldelse.
Etter denne episoden har vi fått flere 5-stjerners vurderinger fra reelle kunder, og det betyr utrolig mye for oss. Ikke bare fordi det føles godt å bli sett og anerkjent, men fordi det faktisk hjelper oss helt konkret: Når totalscoren vår går opp, blir vi også løftet frem igjen i søkemotorene, og vi slipper å bruke like mye penger på betalt synlighet.
Det er lett å overse hvor mye en kort omtale kan bety for en liten aktør – men for oss er det helt avgjørende. Så til alle dere som har støttet oss med en hyggelig anmeldelse: Dere gjør en forskjell.
Vedlegg: Bekreftelse fra Shopify på at kunden ikke eksisterer hos oss.